BSc képzés

Hazánkban legrégebb óta és a közelmúltig egyedül a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karán folyt építészmérnök képzés. A jogelőd József Nádor Műegyetemen 1871-ben indult meg oktatásuk az Építészeti és Mérnöki Osztályon, az első oklevelet 1875-ben adták ki.

Az építészképzés kezdeteit a 19. századvég kimagasló alkotói, Budapest városképének kialakítói, mint pl. Steindl Imre (a Parlament tervezője), Hauszman Alajos (a Királyi Vár új szárnyai és a Műegyetem épületeinek tervezője) és Schulek Frigyes (a Mátyás templom és a Halászbástya mestere) határozták meg. Szinte minden jelentős magyar építész a nagy hagyományokkal rendelkező Karunkon végzett. Itt tanít (oktatóként vagy óraadóként) az ország építészeinek színe-java, aktív egyetemi tanáraink között jelenleg három Kossuth-díjas építész található. A nagy építészek mellett a műszaki tudományok kiváló művelői és neves tanáregyéniségei is kivették szerepüket az oktatásból: Czakó Adolf, Csonka Pál, Pelikán József, Gábor László, stb. Jelenleg is két műszaki területen tevékenykedő egyetemi tanárunk akadémikus.

Az építészmérnöki alapdiplomával rendelkezők igen sok területen helyezkedhetnek el: ingatlanfejlesztőként, beruházóként, a kivitelezési munka középkádereként-irányítójaként, műszaki ellenőreként; a közigazgatásban-államigazgatásban igazgatási és hatósági munkakörben; építőipari termékeket gyártó-forgalmazó, építőipari szolgáltató cégeknél, ingatlanpiaci és biztosítási szakemberként, a műemlékvédelemben, épületfenntartási és felújítási területen; a tervezésben feldolgozó-szerkesztő munkát végezve építésztervező, várostervező, szerkezettervező irodákban és még számos munkakörben. A felsorolt területeken az ország egész területén jelentős igény van alapdiplomával rendelkező szakemberekre. A BME által végzett követéses felmérések azt mutatják, hogy az építészmérnöki diplomával rendelkező frissen végzettek túlnyomó része azonnal (1-2 hónapon belül), de mindegyikük fél éven beül el tud helyezkedni a saját szakmájában. Mivel a szakma különböző területein számos munkakört alacsonyabb (technikum, főiskola, stb.), ill. nem szakirányú végzettséggel rendelkezők töltenek be, jelentős tartalék van még a meglévő munkakörök minőségi cseréjével járó elhelyezkedési lehetőségekben is.

Az építészmérnöki BSc szakra épülő MSc szakok célja olyan okleveles építészmérnökök képzése, akik képesek arra, hogy ellássák a település- és területrendezés, általában az épített környezet alakításának valamennyi építészeti és építési feladatát, ezen belül elvégezzék épületek, épületegyüttesek építészeti, szerkezettervezési feladatait, megtervezzék, megszervezzék, irányítsák és ellenőrizzék ezek építését, épületfenntartási és -felújítási feladatokat végezzenek el, műemlékvédelmi feladatokat lássanak el, képzettségüknek megfelelő elméleti, tudományos és oktatási tevékenységet folytassanak, ellássák szakterületükön az építésigazgatási és hatósági munkák irányítását. A külön jogszabályokban előírt szakmai gyakorlat után különféle szakterületekre szóló tervezői jogosultságot kapjanak. A képzésben résztvevők a szakon belül egy konkrét szakmai területen feladatok önálló megoldására készülnek fel, és képessé válhatnak a szakra épülő PhD és DLA képzésben való részvételre.

Az új, kétciklusú képzés bevezetésével eleget kívánunk tenni az ezzel kapcsolatos elvárásoknak, mely szerint a képzésnek gyakorlatorientáltnak kell lennie. Ezt szolgálja a korábbinál is több közvetlenül felhasználható gyakorlati ismeret oktatása. Ugyanakkor nem kívánjuk feladni azt a célkitűzésünket, hogy a Karról kerüljenek ki az ország legjobban képzett építészmérnökei. Ezért továbbra is jelentős súlyt helyezünk – a műszaki és művészeti téren egyaránt – az elméleti alapokra és a magas színvonalú tervezés-oktatásra. Külön megnevezett un. akadémiai szakirány nincs, ez a program önmagában biztosítja, hogy a képzésben résztvevő hallgatók, akik valóban az ismeretek elsajátítása céljából jöttek az egyetemre, a BSc-tanulmányaik elvégzése után képesek legyenek bekapcsolódni az általunk indítani tervezett MSc képzésbe.

Az építészmérnöki alapképzés sikerességéről itt olvashat.

Kapcsolódó dokumentumok

Építészmérnök BSc előtanulmányi rend (a 2023. decemberi változtatásokkal) a Dékáni Körlevél a nyelvi kompetenciák oktatásáról és méréséről kiegészítéséül
Építészmérnök BSc előtanulmányi rend 2022
Építészmérnöki BSc mintatanterv 2022/23/1 félévtől (2022.06.01)
KKB döntés a megváltozott mintatantervek közötti elfogadásról a alap- és osztatlan képzésen
Építészmérnöki BSc előtanulmányi rend 2021
Építészmérnöki BSc mintatanterv 2021
Építészmérnöki BSc köt.-vál. 2021
Tantárgyadatlapok a kötelező- és köt-vál tárgyakról
Építészmérnöki BSc előtanulmányi rend 2017-től iratkozott hallgatóknak a 2018-01-24-i változásokkal
Építészmérnöki BSc mintatanterv 2017-től iratkozott hallgatóknak
Építészmérnöki BSc köt.-vál. 2017-től iratkozott hallgatóknak

Aktuális

2024.05.21-ig mindenki rendelkezhet adója 1%-nak felajánlásával.A felajánlással a BME Építészmérnöki Kar Alapítványát is támogathatjátok.Az alapítvány célja, hogy támogassa a hazai korszerű építészmérnök képzést, hozzájáruljon a BME Építészmérnök Kar anyagi, tárgyi, technikai, infrastrukturális feltételeinek megőrzéséhez, fejlesztéséhez, hatékonyabbá tételéhez.A Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért AlapítványAdószám: 18068801-1-43 ... See MoreSee Less
View on Facebook
The Bratislava Summit 2024„Start with Children” című nemzetközi konferencia! Téma: Hogyan építsünk városokat a jövő generációi számára?Időpont: Május 28-29. Helyszín: Pozsony - Old Market HallA konferencia célja felhívni a figyelmet a jövő nemzedékeire fókuszáló várostervezésre. Ezen az oldalon keresztül érhetők el a jegyek 👇startwithchildren.com/#tickets//The Bratislava Summit 2024: Start with Children The Bratislava Summit 2024: Start with Children is a two-day conference dedicated to child-friendly urban planning organised by the Metropolitan Institute of Bratislava and the City of Bratislava. A city that puts the demands of the market ahead of the needs of children results in streets that lack safety, greenery and are less liveable. But designing a liveable city means focusing on children. Because a city that works for children, works for everyone. A child-friendly city is is safe, healthy and green. It benefits all residents, attracts future generations and is better equipped to tackle challenges such as security, demographics and climate change.Come to discuss how to design a better future for your city at the Start with Children Summit conference on 28–29 May 2024 in Bratislava, Slovakia. 🎟️ Buy tickets for The Bratislava Summit 2024: Start with Children here: startwithchildren.com/#tickets ... See MoreSee Less
View on Facebook
CÉH Alapítvány – 2024 Nyári Egyetem ▪️A szakmai workshop kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy bővítsétek, illetve elmélyítsétek tudásotokat az építőipari digitalizáció és fenntarthatóság témakörében, illetve elsajátítsák a munka világában hasznos készségeket.▪️Az építőipar óriási változáson megy át, ez ad aktualitást ennek a programnak. ⏳Az esemény időpontja: 2024. augusztus 26 – 30.🏛Helyszín: Budapest és környékeA pályázat feltöltési oldala itt érhető el.👇bit.ly/3U8F8aMTovábbi információkért látogassatok el az alábbi oldalra.👇www.ceh.hu/hu/alapitvany ... See MoreSee Less
View on Facebook

Támogatás

Támogassa a műegyetemi építészképzést a kari alapítványon keresztül.