Tari Gábor Laokoónia című „utcakiállítása” a Demola Kreatív Közösségi térben (XI. Budafoki út 1.).
Tari Gábor PhD egyetemi docens több évtizede tanít festőművészként a BME Rajzi és Formaismereti Tanszékén. Kezdetben főleg Nemcsics Antal – azóta világhírűvé vált és számtalanszor idézett színdinamika professzor- tantárgyában segédkezett, később átvéve a téma vezetését saját színharmónia kutatásaival vált szakmailag ismertté. Polikróm harmónia-elméletét, mely az aranymetszésre, a zenei hangsorokhoz hasonló arányokra és a Fibonacci számsorok logikájára épül, sikerrel oktatja egyetemünkön kívül is, pld. a Mome-én, Metropolitan Egyetemen, Pécsen, Sopronban, a MÉK-ben, de eljutott a Trondhemi Egyetemre is Norvégiába. A színkutatás haszna számtalan panelépület vagy inkább lakóövezet koncepcionális újraszínezésében nyert gyakorlati értelmet – főleg Tatán, Csepelen, Budafokon, Óbudán, Újpalotán és Újpesten, ahol tudásával segíti az Önkormányzat Főépítész irodáját is. Ezúttal viszont festészeti anyaggal jelentkezett itt az egyetem szomszédságában, új profillal gazdagítva a Demola Kreatív Közösségi tér funkcióit.
Tari Gábor évtizedek óta csiszolt, absztrahált figuratív stílusának legújabb „Laokoónia” sorozatából állít ki darabokat. Figurái behálózzák , kifeszítik, kitámasztják a kép széleit. Alakjai nem a kígyóval küzdenek, ahogy az ismert görög szoborcsoport figurái, hanem önmagukkal, vagy egymással, megjelenítve egy sajátos térélményt, egy „rácskoreográfiát” –az emberi kapcsolatok védelmező, de gyakran gátoló, vagy épp lehatároló kettős jellegét is kifejezve. A művész kedvenc idézete:
„Furcsa tömlöc ám az ének –rabja vagy, de mégsem véd meg”
Ez Dinnyés József egyik vers-megzenésítéséből való – ahol az önkéntes bezártság a művészi-lét egzisztenciális drámájává is felnövekszik. Feledy Balázs művészeti író így méltatja a művészt:
„Ütköző, egymáshoz feszülő formái, sejtetései humán küzdelmek akár etikailag is értelmezhető áttételes bizonyságai. Határozott kontúrokkal alakított formáin belül homogén színfelületek éppúgy láthatók, mint rajzi, gesztus elemekkel „felszántott” mezők. A formák egymásba feszülésének erejét erősíti színalkalmazásának nagyon tudatos szuggesztivitása. A művész képteremtő ereje egyedi, s miközben stíluselemei között felfedezhetők valós formák, formafragmentumok, a képek látványa elvontságokkal összegződik, szintetizálódik, s válik így szkepszist is felmutató világérzéssé”.
A Demola Kreatív Közösségi Tér üvegportáljai kiemelkedő nézettséggel rendelkeznek, mivel azok a hallgatók és oktatók akik a kert felől lépnek be az egyetemre, nem tudják nem észrevenni a képeket és a periódikus cserélhetőség számtalan mű bemutatására ad módot -a szemeszter végéig is akár. Több művészeti és tudományos esemény is tervezve van a kiállításhoz kapcsolódóan, melyről a művész FB-oldaláról lehet majd informálódni.
De a digitális vendégkönyvbe is kíváncsian vár visszajelzéseket a mathias2023@freemail.hu email címen.