Rubik Ernő: „Amit itt tanulnak, azok nem egyszerűen szakmák, hanem hivatások”

A BME-re látogatott az egykor itt tanuló világhírű feltaláló, és elmondta, mit tanácsol a mai a hallgatóknak.

Az ifjú fizikusok nemzetközi versenye csütörtöki megnyitója alkalmából a Műegyetemen járt Rubik Ernő, a BME Építészmérnöki Karának egykori hallgatója, a Rubik-kocka feltalálója. A 80. születésnapját éppen szombaton ünneplő építész-formatervezővel sok fényképet készítettek a verseny résztvevői, számos kockát dedikált, interjúkat adott, majd a bme.hu-nak is válaszolt.

„Öt év hosszú idő, az alatt sok minden történik, és ennyi idő után az ember pozitívan emlékszik a dolgokra. Nem arra, ami probléma volt, ha volt egyáltalán, és nem arra, ami jó volt, ha volt egyáltalán, hanem az egészre” – mondta kérdésünkre, hogy milyen emlékeket tud feleleveníteni egyetemi éveiből. Hozzátette, amikor valaki fiatal, úgy gondolja, előtte az élet, megtalálja a kapcsolatot a kortársaival és megismerkedik valamivel, amit szakmának lehet nevezni. Aztán vagy megáll itt, vagy úgy dönt, hogy még mást is akar tanulni.

„Én továbbmentem, ami abban az időben még nem volt általános gyakorlat, de azzal, hogy az itteni professzorom, Pogány Frigyes az Iparművészeti Főiskola rektora lett, lehetőséget kaptam részt venni egyfajta rendhagyó továbbképzésen. Így egy rövidített képzéssel megtanulhattam egy másik szakmát, a belsőépítészetet, amelyre akkoriban tulajdonképpen ugyanúgy építészetként tekintettek, de a belső térrel való foglalkozás, a tárgytervezés, a részletekre figyelés révén mégis más volt” – idézte fel.

Mi a dizájn?

És miért volt fontos az a korszak? Nos, azért, mert akkor indult el egy olyan gondolkodás, amit abban az időben ugyan még nem így hívtak, „de nevezhetjük akár a dizájn hazai születésének. Legalábbis a szakmában most már tudjuk, hogy mi az. A közvélemény számára talán még mindig nem egyértelmű, hogy a dizájn nem egyszerűen egy termék elfogadhatóvá tételét jelenti, hanem tartalmat hordoz, céljai vannak. Hogy ez evidens legyen, ahhoz kell egy közeg, amely képes ezt értékelni. Tény, hogy a dizájn bizonyos fajtái a fogyasztói társadalomban elég speciális feladatot kaptak, eladhatóvá tesznek dolgokat, amelyek nem érdemlik azt meg. De jó esetben nem ez történik, hanem minőséget, értéket ad valamihez, amire szükségünk van” – magyarázta a világ egyik legnépszerűbb játékának megalkotója.

Felvetésünkre, hogy hosszú pályafutása tapasztalataival felvértezve mit tanácsolna a mai műegyetemi hallgatóknak, Rubik Ernő azt mondta: mindenekelőtt azt, hogy ne hallgassanak, ha mondanivalójuk van, de figyeljenek oda, ha beszélnek hozzájuk, és próbáljanak nyitott szemmel élni: kitalálni, mi az, amire valójában képesek, ami valójában érdekli őket. „Amit a hallgatók itt tanulnak, azok nem egyszerűen szakmák, hanem hivatások. A különböző tudományok és gyakorlati tudások, amelyeket az egyetemen el lehet sajátítani, csak a kezdetet jelentik, valaminek a kezdetét, aminek a folytatása már tőlük függ” – jelentette ki.

gp

Forrás

ClientThe Car Rental Co
SkillsPhotography / Media Production
WebsiteGoodlayers.com

Project Title

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the Semantics, a large language ocean. A small river named Duden flows by their place and supplies it with the necessary regelialia. It is a paradisematic country, in which roasted parts of sentences fly into your mouth.

Aktuális

„Amit itt tanulnak, azok nem egyszerűen szakmák, hanem hivatások." mondta Rubik Ernő, a BME Építészmérnöki Karának egykori hallgatója, a Rubik-kocka feltalálója. Az alábbi linken 👇 elérhető a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem - BME interjúja, amiből kiderül, mi mást mondott és válaszolt még a legendás feltaláló egyetemről és dizájnról! epitesz.bme.hu/portfolio/rubik-erno-amit-itt-tanulnak-azok-nem-egyszeruen-szakmak-hanem-hivatasok/ ... See MoreSee Less
View on Facebook
🌱 A Zöld Perspektíva 🌱 cikksorozatunk 4. részének beszélgetőpartnerével Szigeti Ferenc Alberttel a Természet-Alapú Megoldások HUB koordinátorával a természetalapú megoldások témáját jártuk körül. Emellett sok más izgalmas témát is érintettünk még. A teljesség igénye nélkül például volt szó a talaj degradációról, örökerdő-gazdálkodásról, városi méhlegelőkről, beporzóbarát kerületről, gyepgazdálkodásról, esőkertekről, természet-helyreállítási törvényről, stockholmi faültetési rendszerről, és nem utolsó sorban a londoni Urban Tree Fesztiválról is. A teljes cikk elérhető itt 👇epitesz.bme.hu/portfolio/zold-perspektiva-termeszetalapu-megoldasok-szigeti-ferenc-albert-interju/Természet-Alapú Megoldások HUBIllusztrációk – részletek a „Biodiversity-positive Design in Urban Areas with NBS” című 3 részes rövid információs kiadványból, amelyet a kari honlapon megjelenő cikk végén linkelve megtaláltok. ... See MoreSee Less
View on Facebook
Rajzi és alkalmassági vizsga felvételi előkészítő tanfolyam indul ősszel!📍Jelentkezési időszak (online)📍2024. augusztus 26. - szeptember 6.A Rajzi és Formaismereti Tanszék a 2024/25-ös tanév őszi félévében is meghirdeti rajzi és alkalmassági vizsga felvételi előkészítő tanfolyamát a középiskola tizenegyedik osztályos és végzős diákjainak, amely a BME Építészmérnöki Kar Építészmérnöki Mesterképzési Szak osztatlan képzésének, illetve az Építészmérnöki Alapképzési Szak (BSc) képzésének rajzi alkalmassági vizsgájára készíti fel a diákokat.A jelentkezők 16 héten keresztül, legfeljebb 35 fős csoportokban, a Rajzi és Formaismereti Tanszék oktatóinak vezetése mellett vehetnek részt a tanfolyamon.További részletes információ az őszi tanfolyamról hamarosan a BME Rajzi és Formaismereti Tanszék honlapján. www.rajzi.bme.hu ... See MoreSee Less
View on Facebook

Támogatás

Támogassa a műegyetemi építészképzést a kari alapítványon keresztül.