BME Tudományos Diákköri Konferencia középiskolások részére

Találd fel a jövőt a Műegyetemen!
Jelentkezz a BME Tudományos Diákköri Konferenciájának középiskolás szekciójába!

A 240. tanévét ünneplő Műegyetem 2022. őszi Tudományos Diákköri Konferenciáján középiskolások is megmérettethetik tudásukat és bemutathatják kutatási eredményeiket.

Minden téma mellett megtalálod a terület műegyetemi szakértőjének nevét és elérhetőségét. A kivá- lasztott témád szakértőjét keresd meg emailben és kérd fel témavezetődnek (konzulensednek). A kutatás készítése során konzulensed tanáccsal, eligazító javaslatokkal segíti majd a kutatómunká- dat. Másolatban a kozepiskolastdk@bme.hu címre is küldd a levelet, amelyben felveszed a kapcso- latot a műegyetemi oktatóval, akinek neve és email címe a választott témád mellett olvasható.

Mi a TDK? A TDK, azaz Tudományos Diákkör egy remek lehetőség arra, hogy mélyebben beleásd magad az érdeklődési területedbe. A TDK nem más, mint egy kutatási projekt, melynek kivitelezését konzulens segíti. A kutatási eredményeket egy dolgozatban kell összefoglalni, majd a TDK Konferencián előadni. A résztvevők előadását zsűri értékeli, így a TDK egyben egy verseny is.

A BME minden karának oktatói ajánlottak középiskolás TDK témákat.

Karunk kínálatát alább látjátok!

Építészmérnöki Kar

A BME Építészmérnöki Kar oktatói és hallgatói az építészmérnöki szakma gyakorlása mellett az egyetemen kutatással alkotással foglalkoznak, természetesen a tanítás-tanulás mellett. Szakmánk ezerszínű, karunkon végzett kollégákat találunk a tervezők, a kivitelezők, a beruházók között, de az építőanyagok, szerkezetek innovatív fejlesztői között is sőt a várostervezők között is.

A Karon 150 éve folyik építészmérnök képzés. Itt oktattak a 19. század végi Budapest városképét meghatározó épületek tervezői – Steindl Imre, Hauszmann Alajos, Schulek Frigyes – is, de a kar sok- színűségére jellemző, hogy a karon végzett Rubik Ernő – a Rubik – kocka megalkotója – vagy Domokos Gábor is, aki munkatársaival megalkotta a népszerű “gömböc”-t is. Karunkon lehetőség van alapfokú (BSc) diploma, mesterszintű (MSc) vagy osztatlan – ötéves – egyetemi (MSc) diploma megszerzésére, vagy akár nyitva az út a doktori képzéseink (PhD, DLA) felé.

Gazdag tradíciónk kötelez minket arra, hogy állandóan keressük az új kihívásokat. Hallgatóink a Földre, mint egységes ökoszisztémára tekintenek, és épített környezet alakítása iránt elkötelezett, országunk és a világ változásaira reagáló, azt folyamatosan alakítani tudó és értő, kreatív szakemberekké válnak az egyetemen.

Ennek a hallgatói profilnak – emberi és szakmai – a kialakulásáért, fejlesztéséért dolgozunk, jól érthető, átlátható és örömteli lépéseken keresztül. Karunkon bátorításra kerül a vállalkozó kedv, az alkotási vágy, az egyéni igényeknek megfelelő irányultság. A képzés során segítjük kiemelkedni a kiválókat, ugyanakkor mindenki számára biztosítjuk a lehetőséget a személyes szakmai-emberi út megtalálásához.

TDK kiírásinkkal azt célozzuk, hogy minden szakmánk iránt érdeklődő középiskolás számára is meg- tapasztalható legyen a hallgatói-oktatói együtt dolgozás öröme, a jövőt célzó alkotás- kutatás nagy- szerűsége és az oktatókkal együtt találják meg személyes útjukat.

prof. Dr. Alföldi György DLA dékán

TDK témák:

Ki építse a kerítést?
Dr. Várkonyi Péter     varkonyi.peter@epk.bme.hu

Magyarországon az OTÉK szabályozza azt, hogy két telek közt kinek kell megépítenie a kerítést. A szabályozás egyértelműen alkalmazható szabályos, négyzethálós telekstruktúra esetén, de nem ad egyértelmű eligazítást organikus telekosztások esetén. A TDK kutatás célja egyszerű matematikai modellek keresése, amelyek segítségével átlátható és a lehető legtöbb helyzetben egyértelműen alkalmazható szabályozás hozható létre.

Hajtogatott betonkenu
Dr. Sajtos Gábor, Dr. Gáspár Orsolya gaspar.orsolya@epk.bme.hu

Az Építészmérnöki Kar képviseletében évek óta sikerrel bizonyítjuk a hazai betonkenu versenyeken, hogy a beton tud úszni a vízen. De vajon hajtogatható-e? És vajon egy hajtogatott BETONkenu tud-e úszni? Laborkísérletekkel, illetve korábbi kutatások felhasználásával ennek a kérdésnek eredünk a nyomába.

Lakóhelyem és környezetének római kori építészeti emlékei
Dr. Kovács Máté Gergő         kovacs.mate.gergo@epk.bme.hu

Magyarország nyugati, dunántúli területe több évszázadon keresztül a Római Birodalom egyik tartománya volt. Ekkoriban a Duna, mint a birodalom keleti határfolyama, és a mellette húzódó összetett határvédelmi rendszer, a limes játszott fontos szerepet a roppant birodalom védelmében. Ekkoriban számos olyan katonai tábor és település jött létre, melynek nyomait mind a mai napig láthatjuk városainkban. Minden bizonnyal a Te lakóhelyed közelében is található valamilyen római kori épített emlék (például katonai tábor, útszakasz, fürdő, vagy villa), melynek nyomait közösen felfedezhetjük.

Tér és mozgás (művészeti alkotás)
Dr. Sebestény Ferenc  sebesteny.ferenc@epk.bme.hu

Tér és mozgás összefüggéseinek, építészeti vonatkozásainak, a térérzékelés mozgással kapcsolatos aspektusainak elméleti és kísérleti vizsgálata. E megközelítésben a mozgás egyik pillanatban a tér megismerésének és megélésének eszköze, a következőben a téralkotás inspirációja. Központi eleme a mozgás alapú térelemzési és térformálási szemlélet. Míg a mozgásban feltárulkozó tér a személyesség és mélyebb átélés élményét nyújtja, a mozgás inspirálta téralkotás épp a belülről átélt mozdulat tapasztalataiból (pszichés érzeteiből) építkezik.

Tér és fény (művészeti alkotás)
Dr. Répás Ferenc       repas.ferenc@epk.bme.hu

Olyan képzőművészeti alkotásokat létrehozása a célunk, melyek az építészet alapvető vizuális nyelvi elemeinek – a formával szorosan összefüggő, szín, textúra, anyag, illetve a térérzetet keltő fényhatások – kompozíciós kifejezési lehetőségeit kutatják. Az építészeti formaalkotás és látványtervezés különböző módjainak megelőlegezése a cél, manuális és digitális technikák keverésével.

Egy képzőművészeti alkotás tere (művészeti alkotás)
Dr. Pintér András Ferenc       pinter.andras.ferenc@epk.bme.hu

Képzeljük el, hogy egy képzőművész gondolkodás- és látásmódjával állunk benne az építészeti tér ábrázolásának, megfogalmazásának, megértésének a problematikájában. A TDK Művészeti Szekcióhoz kapcsolódó alkotó és kutató munka a gesztusfestészet, azon belül is elsősorban a festészeti matériák és faktúrák viszonyrendszereinek a vizsgálatával foglalkozik. A téma elméleti kutatása mellett párhuzamosan a vizsgált területhez kapcsolódó alkotás / festmény, szobor, installáció, videómunka stb. / létrehozása javasolt.

Motívumok a BME kampuszon (művészeti alkotás)
Sugár Péter DLA  sugar.peter@epk.bme.hu

A BME kampusza a XIX. század végétől egészen napjainkig épült változatos épület-állománnyal rendelkezik. Az építészeti motívumokban gazdag homlokzatok között a Bertalan Lajos utcai MT laboratórium épület udvar felé beforduló és  MM-MG  épületre néző földszintes homlokzata egyszerű vakolt felületével szinte kínálja magát, hogy valami karakteres motívum, mintázat megjelenhessen rajta. A TDK alkotás célja egy a kampusz világát tematikailag is kifejező, azt gazdagító alkotás létrehozása tetszőleges anyag, vagy minta felhasználásával.

Kortárs építészet / elmélet / kritika
Szabó Levente DLA   szabo.levente@epk.bme.hu

Az építészet gondolkodásnak nem a rajz, a makett vagy éppen az épített tér a kizárólagos kifejezésformája. A fogalmi pontosság, a teoretikai megalapozottság, a kritikai látásmód olyan készségek, amelyek az építészethez kötődő szövegek megismerésével, és a szövegírás gyakorlatával sajátíthatók el leginkább. A Középülettervezési Tanszék évek óta ezért hirdeti meg a kortárs építészettel, elmélettel foglalkozók, illetve ezek aziránt érdeklődő hallgatók számára nyitott szekcióját. A tervezett szekcióba olyan munkákat várunk, amelyek elsősorban elméleti jellegűek, de elvi/koncepcionális építészeti javaslatokat is tartamazhatnak.

Építészet és emlékezet kapcsolata a lakóhelyemen
Kronavetter Péter DLA          kronavetter.peter@epk.bme.hu

A Középülettervezési Tanszék három tervezési-kutatási stúdiója közül az ÉPÍTÉSZET ÉS EMLÉKEZET STÚDIÓ az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet fogalmain keresztül a múlt építészeti rétegzettségével, mintázatával foglalkozik. Az építészet időbeli dimenziója a közösségi építészet kiemelt szempontja, a szűkebb vagy tágabb közösség emlékezetének, identitásának formálódása miatt is. Nem csupán az épített örökség kortárs megközelítései, az emlékművek vagy az épületek, közterek téri-időbeli rétegzettsége tartozik e stúdió fókuszába, hanem az építészeti koncepcióalkotásnak az emlékezés folyamatával való szoros kapcsolata is – mindig alkotói nézőpontból közelítve e kérdésekhez. A TDK programban az egyéni érdeklődésnek megfelelő, szabadon választott, a konzulenssel közösen szűkítendő, pontosítandó témajavaslatokat várunk az “Építészet és emlékezet kapcsolata a lakóhelyem” témakörben.

Város és kultúra
Szabó Julianna PhD       szabo.julianna@epk.bme.hu

Milyen történetek rejtőznek a város falaiban? Hogyan élik meg a városlakók saját környezetüket? A vizsgálat során egy-egy városrész vagy település közösségi terei kerülnek fókuszba. Arra keressük a választ, egy-egy mikroközösség hogyan használja, alakítja a saját környezetét? Milyen személyes vagy közösségi történetek olvashatóak ki a város formáiból? A kutatás foglalkozhat város történetével vagy épp a jelenkori alakulásával. Az elemzés kapcsolódhat egy-egy városi séta útvonal kialakításához, amely során a város története, karakteres térformái tárulnak fel a kutató saját értelmezését követve.

Város és klímaváltozás
Szabó Julianna PhD    szabo.julianna@epk.bme.hu

Hogyan hat a klímaváltozás az épített környezetre? A vizsgálat során esettanulmányokkal az épített környezet átalakulása kerül a fókuszba, elsősorban arra keresve a választ, milyen változások jelennek meg a közterek használatában, a városokon belüli növényzet, vízfelületek alkalmazásában, a térfalak, homlokzatok formálásában? A vizsgálat fókuszálhat egy-egy részletesebb esettanulmányra, vagy különböző adottságok- kal rendelkező városok összehasonlítására.

Város a Marson
Alföldi György DLA         alfoldi.gyorgy@epk.bme.hu
Kurucz Olívia kuruczolivia@edu.bme.hu

Egyre valóságosabb a kérdés, hogy mit tehetünk, ha a Föld már nem tud az otthonunk lenni. Bolygónk átvészeli a változásokat, de a rajta élő embereknek el kell költöznie. Vajon melyik égitesten teremthetünk magunknak új életfeltételeket? Több kilométeres jégfelszín alatti gravitációkiegyenlítő kapszulába zárva éljünk, vagy szkafander legyen a hétköznapi viseletünk? Hogyan oldható meg extrém körülmények között a lakhatás, az élelmezés és az ívóvíz problémája, illetve további egyéni vagy szociális igényeink kielégítése? Kreatív kutatásunkban filmek, irodalmi művek segítségével és elméleti fizikus bevonásával keressük a lehetséges űr-térbeli válaszokat ehhez hasonló felvetésekre és kísérletet teszünk arra, hogy találékony megoldásokat vázoljunk fel különböző bolygókon vagy holdakon kialakítható életkörülményekre. 

A TDK témakatalógus itt érhető el.

ClientThe Car Rental Co
SkillsPhotography / Media Production
WebsiteGoodlayers.com

Project Title

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the Semantics, a large language ocean. A small river named Duden flows by their place and supplies it with the necessary regelialia. It is a paradisematic country, in which roasted parts of sentences fly into your mouth.

Aktuális

CÉH Alapítvány – 2024 Nyári Egyetem ▪️A szakmai workshop kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy bővítsétek, illetve elmélyítsétek tudásotokat az építőipari digitalizáció és fenntarthatóság témakörében, illetve elsajátítsák a munka világában hasznos készségeket.▪️Az építőipar óriási változáson megy át, ez ad aktualitást ennek a programnak. ⏳Az esemény időpontja: 2024. augusztus 26 – 30.🏛Helyszín: Budapest és környékeA pályázat feltöltési oldala itt érhető el.👇bit.ly/3U8F8aMTovábbi információkért látogassatok el az alábbi oldalra.👇www.ceh.hu/hu/alapitvany ... See MoreSee Less
View on Facebook
‼️A Pécsi Eszter ötletpályázat beadási határidejét meghosszabbítottuk‼️Az új határidő: 2024. május 31.Az ötletpályázat konzultációs időpontja: 2024. április 30. 14:00. Helyszín: Pécsi Eszter terem, K épület, I. 95.Regisztrációs link itt érhető el 👇forms.office.com/e/xMuy0x2H03 ... See MoreSee Less
View on Facebook
Pályázati felhívás a Pécsi Eszter tanári díj elnyerésére!⏳A pályázatok benyújtásának határideje: 2024. május 31.A díj alapításával és a díj elnevezésével az alapítvány elismerésben szeretné részesíteni azokat a kiemelkedő középiskolai pedagógusokat, akiknek meghatározó szerepük van tanítványaik pályaválasztásában és egyetemi tanulmányokra történő felkészítésében, valamint ösztönözni és bátorítani kívánja a középiskolás lányokat a műszaki és természettudományi pályák választására, példaképül állítva számukra Pécsi Eszter életútját.A teljes pályázati kiírás az alábbi linken érhető el. 👇proprogressio.hu/wp-content/uploads/2024/04/pecsi_eszter_palyazati_felhivas_final_vegleges.pdf ... See MoreSee Less
View on Facebook

Támogatás

Támogassa a műegyetemi építészképzést a kari alapítványon keresztül.