A BME Építészmérnöki Kar idén július 15-17-e között rendezte meg az első Építész leszek – Nyári tábort.
Az alábbiakban a tábor szakmai vezetőjének Varga Imrének a beszámolója olvasható.
A Nyári tábor a Nemzeti Tehetség Program – NTP-STEM-23-0015 azonosító számú, „Lányok a középpontban – Komplex középiskolai pályaorientációs és szakmai programok a Műegyetemen” című pályázata támogatásával és az Építészmérnöki Kar további saját forrásaiból történt kiegészítéssel tette lehetővé 42 középiskolás táboroztatását. A program során azokat a tehetséges fiatalokat kerestük, akik a tanulmányaik végeztével a falvak, városok jövőjével, építészetével, környezetalakításával aktívan szeretnének foglalkozni. A Műegyetem Építészmérnöki Kara az egyik hely az országban ahol ezekre a feladatokra a szakembereket képezik. A 11. és 12. évfolyamon már dönteni szükséges arról, hogy milyen célokat tűzzenek ki a középiskolások, ezért ennek a programnak a során is arra biztattuk az építészet és környezetalakítás iránt érdeklődőket, hogy tanuljanak tovább, mert az egyetem fontos hely a jövendő generáció felkészítésében.
A jelentkezéseket két csoportban bíráltuk el: A Budapesttől lehetőség szerint 200 km-nél távolabbi iskolákból 21 főt és ezzel együtt a Budapesthez közelebb lévő iskolákból 21 fő jelentkezését fogadtuk el. A Budapesttől távolabbi iskolákból érkező diákoknak az étkezés mellett a kollégiumi szállás költségeit és kísérő tanár akiknek fedeztük, a résztvevőknek csak az utazási költségeket kellett fizetnie. A Budapesthez közelebb lévő iskolákból érkezőknek is étkezési költségét a program fedezte.
A tábor keretében előadásokkal, helyszíni bejárással, vezetett városi sétákkal és interaktív feladatokkal ismertettük meg a diákokat, valamint megmutattuk hol élnek, mit tanulnak a diákjaink. Előadással és gyakorlati feladatokkal adtunk tájékoztatást arról, hogyan lehet valaki sikeres felvételiző a karunkra. A nyári szünet időszakában is élénk szakmai életet jelentő, az egyetemi oktatáshoz több szálon is kötődő építészeti tervezőirodában történt látogatással nyertek a tábor résztvevői betekintést az építészmérnöki hivatásba. Szó volt a lehetséges pályaválasztási szempontokról, az építészetről, a BME oktatásról, tanszékekről, kihívásokról, a budapesti és a vidéki karrierlehetőségekről. A három napos táborban képességfejlesztési feladatok készültek.
A program résztvevői:
Építészmérnöki Kar dékán: Dr. Alföldi György DLA
Tábor szakmai vezető, előadó: Varga Imre (BME ÉPK Urbanisztika Tsz.)
Tábor adminisztrációs felelős: Tamás Gyöngyi (BME ÉPK Dékáni Hivatal)
Előadók és/vagy gyakorlati programok felelősei:
Lassú Péter (BME ÉPK Rajzi és Formaismereti Tsz.)
Zalakovács József (BME ÉPK Rajzi és Formaismereti Tsz.)
Dr. Répás Ferenc DLA (BME ÉPK Rajzi és Formaismereti Tsz.)
Dr. Papp Zsolt József (BME TTK Fizika Tsz.)
Bóka Dávid (BME TTK Matematika Intézet)
Dr. Vasáros Zsolt DLA (BME ÉPK Exploratív Építészeti Tsz.)
Pálvölgyi Ádám (építészhallgató gyakornok)
Tölgyesi Benedek Márton (hallgatói mentor)
Dani Patrik (hallgatói mentor)
Schäffer Noémi Eszter (hallgatói mentor)
Galambos Péter a Műegyetem szerkesztője a táborozó diákokkal készített interjút.
„Ez a találkozó nagyon jó volt arra, hogy megerősítsen abban: én ezt szeretném, engem ez érdekel” – így hangzott az egyik első mondat, amikor megkérdeztük az élményeikről a BME Építész leszek nyári táborának néhány résztvevőjét. A bentlakásos tábort július közepén rendezte meg az egyetem Építészmérnöki Kara, vagyis úgy alakult, hogy a középiskolások épp a legnagyobb melegben látogattak Molt-tornyot, építészirodát, különleges budapesti épületeket – az általunk megkérdezettek mégis azt mondták, annál is jobban sikerült ez a három nap, mint ahogy várták.
Egy sokszínű hatfős csoporttal ültünk le pár perc erejéig beszélgetni: a 12. kerületi Osztrák Gimnáziumba járó Somogyi Zsolt, a budafoki Budai Nagy Antal Gimnáziumban tanuló Perger Bálint, valamint az egyaránt lauderes Trencsényi Márk és Újfalusi Dávid mellett Trenkner Philip Németországból, Benkó Viktor pedig egyenesen Kaliforniából érkezett a Műegyetemre. (Ők külföldön születtek, de mindketten fontolgatják, hogy Magyarországon tanulnának tovább.)
„Nekem nagyon hasznos és érdekes volt, ha lesz jövőre is, akkor mindenkinek ajánlom, aki valamennyire is gondolkozik rajta, hogy esetleg ilyen irányba indul el. Precíz volt a szervezés, rengeteg a program, élvezetesek és tanulságosak a séták. Akadtak interaktívabb és kreatívabb feladatok, voltak előadások, szóval nagyon élveztem” – jelentette ki Trencsényi Márk.
Sejthető, hogy egy ilyen nyári programra olyan diákok jelentkeznek, akik az átlagosnál összeszedettebben állnak a továbbtanulás gondolatához, de így is meglepő volt a tudatosságuk. Persze nem mindegyikük teljesen biztos még abban, hogy az ÉPK-ra jönne, de abban azért igen, hogy valamilyen műszaki területet célozna meg. „Az építész- és az építőmérnök szak is tetszik, azt kell majd kitalálnom, hogy melyik legyen” – mondta például egyikük.
Arról megoszlottak a vélemények, hogy melyik volt a legjobb program. Kapott szavazatot a papírmakettváros-építős feladat, de többen az építészirodai látogatásra voksoltak, mondván, ilyet még sohasem láttak belülről. Volt, aki azt mondta, az egyetemen belüli programok voltak a leghasznosabbak, hiszen így valamelyest bele lehetett látni abba, hogyan működik az intézmény.
Azt nem feltétlenül gondolják a fiúk, hogy a résztvevőknek lenne mérhető előnyük a felvételin azokkal szemben, akik nem jártak a táborban, bár egybehangzóan állították, hogy bőven hallottak új dolgokat. Amit leginkább kaptak, az a motiváció és némi helyismeret.
Különösen jó volt a tábor a nem budapestieknek, hiszen ők jóval kevésbé ismerik a főváros nevezetes épületeit, mint az itt élők – ezt már a nyíregyházi Szent Imre Gimnázium tanulója, Besák Boldizsár mondta a bme.hu-nak. Példaként említette a Kiskörút melletti egykori középkori várfal megmaradt darabjaira ráépült házakat, amit annál is érdekesebbnek talált, mivel régóta biztos benne, hogy építész szeretne lenni, és lakóházakat tervezni.
Boldizsár külön kiemelte, hogy az építészirodában azt is láthatta: nem pusztán tervezés folyik ebben a szakmában, hanem olyan technológiai különlegességekkel is foglalkoznak a szakemberek, mint például egy 3D-s szkenner.
Olyannal is találkoztunk, aki még csak a 10. osztályt végezte éppen el, vagyis a felvételije még odébb van, mégis úgy gondolta, ott a helye a táborban. „Most kell fakultációt választani, nem mindegy, merre indulok, ezért meg akartam győződni róla, hogy tényleg tetszik nekem ez a szakma” – mondta kérdésünkre a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnáziumba járó Papp Zsófia. A leghasznosabbnak a rajzi előkészítőről, illetve a felvételiről szóló bemutatót találta, ha arról lenne szó, „sokkal magabiztosabban” állna most neki, mint a tábor előtt. Most úgy érzi, meg is próbálja majd a jelentkezést az építész szakra.
Képek: Képkocka