Dékáni beszámoló

DÉKÁNI BESZÁMOLÓ / 2018–2025

Tisztelt Kari Tanács!

Talán az egyik legnehezebb dolgozatom az elmúlt hét év alatt ez a beszámoló. Sokat gondolkoztam, hogy milyen módon számoljak el/be az elmúlt évekről? Ami történt, abban közösen vettünk részt, ami sikerült, abban mindannyian benne voltunk, kollégák, oktatók, munkatársak, hallgatók. A közös munkában, amelyben részt vettem én is, és mint vezető, segítettem a Kar életét.

De lehet egy kicsit tovább tágítani a kört, hiszen a Kar a több mint 240 éves Budapesti Műszaki Egyetem keretei között éli az életét, idestova több mint 150 éve. A közös lét az elmúlt években meglehetősen dinamikusra sikerült, hiszen az egyetem és a külvilág, valamint a karok egymáshoz való viszonya is állandóan változott. Az egyetem ez alatt az idő alatt óriási utat járt be. 2018 és 2025 között olyan események rázták meg a világot, amelyre 2018-ban még senki sem gondolt, krízisek sora (COVID, háború, energiaválság). Ezek a változások újraértelmezték a magyar, és a nemzetközi felsőoktatási színteret is, a hallgatói generációváltás mellett felgyorsultak a technológiai változások, és megváltoztak mind a hallgatók, mind a külső ipari környezet elvárásai.

Azt gondoltam ki, hogy ez a beszámoló hozzáférhető lesz mostantól a kari honlapon, és azt a rengeteg anyagot, ami alapján elkészítettem ezt az összefoglalót, hozzáférhetővé teszem a kari Tudástárban. A kollégáimmal elkészített anyagokból is elhelyezek ott egy válogatást.

Először is a köszönetet szeretnék mondani minden oktató, kutató és adminisztratív munkatársnak, hallgatónak, akivel közvetlenül vagy közvetve együtt dolgoztam. Köszönöm a Dékáni Hivatal munkatársainak, a dékánhelyetteseimnek, a HK elnököknek, a HK tagoknak, a doktori iskoláknak, akik segítettek a hét év megvalósításában.

Együttműködhettem három rektorral (Józsa János, Czigány Tibor, Charaf Hassan), az egyetem egy korszakát lezárva három kancellárral, rektorhelyettesekkel, a társkarok dékánjaival és kollégáival.

Az időszakot önkényesen három részre osztottam:
1.         Ártatlanság kora / 2018–2020. tavasz
2.         Krízisek / 2020. tavasz–2022.
3.         Posztkrízis időszak, ugrás az ismeretlenbe / 2023–2025.

Budapest, 2025.06.25.

prof. Dr. Alföldi György DLA
BME Építészmérnöki Kar dékán

1.      Ártatlanság kora / 2018. 08. 01. – 2020. 03. 15-ig.

A 2017-es és 2018-as időszakban, még Molnár Csaba dékánsága alatt, egy több eseményből álló kerekasztal beszélgetés sorozat alakult ki a Kar jövőjéről, mely biztos alapot látszott adni a további munkának. A 2018-as ősz a 2019-es tavasz ennek a munkának a folytatásáról szólt, a tanszékek és munkacsoportok igyekeztek megfogalmazni tanszék, diszciplína és képzés specifikus ajánlatokat egymásnak. Az izgalmas tavasz rengeteg olyan elemet vetett fel, amelyet aztán a 2022-23-as mini reform során bevezettünk, de a nyáron a sok erőfeszítést nem sikerült közvetlen cselekvéssé változtatni, és folytattuk a munkát. Cságoly Ferenc intelmei a nagy lépés nehézségeiről bebizonyosodtak.

Emellett a BME új gazdasági körülmények közé került. A kancellária erősen kincstári gazdálkodási gondolkodású vezetője, az új könyvelési szoftver hirtelen, és nem előkészített bevezetésével együtt, a karok szervezeti egységébe beavatkozva, új kiszolgáló egységeket hozott létre. Ez a változtatás a mai napig követhetetlen szervezeti helyzeteket hozott létre – mindenki emlékszik a KSZK-kra, amelyek hol ide, hol oda tartoztak. A cél a tanszék-kar-egyetem gazdasági folyamatainak követhetősége, átláthatósága és gyorsítása volt – de ez nem sikerült. A régi ügyvitelt új szoftverek vették át, máig érezhető rossz hatásfokkal. A Kar kiemelkedő oktatási teljesítménye mellett mind a kutatási, mind a külső bevételek, néhány tanszékre koncentrálódva, kis arányban vesznek részt a Kar finanszírozásában. Ezért érinti a Kart különösen érzékenyen ez elmúlt években az oktatás állami finanszírozásának nominális értékben is visszaeső tendenciája. A Kancellária adatai alapján a BME forrásai 2015 és 2020 között 23%-kal nőttek – ám az „elemi” támogatás, névértéken is csökkent. A „kari keretek” a 2016-os 6,44 Mrd-ról 2019-ra 6,77 Mrd-ig emelkedtek, majd 2020-re ismét csak 6,5 Mrd volt a terv – amíg a járványhelyzet miatt vissza nem vágták 5,75 Mrdra. Az ÉPK egyetemi belső költségvetési kerete egy évtized alatt a 750 M feletti tartományból 500 M alá csökkent. A helyzet csak a Stipendium Hungaricum (SH) program (értelemszerűen pluszmunkát jelentő) bevételei révén volt túlélhető – bár az ÉPK 2010-es kerete nominálisan is magasabb volt, mint a 2020-as az SH-val együtt.

Az egyetemi oktatás finanszírozása láthatóan erősen hiányos volt, és a Kar is vergődött az egyetemi elszámolástól – már ekkor kiütközött az egyetemi mérési módszerek és a kari teljesítmények nehéz összehangolhatósága. A Kar felvételi létszámának változását alapvetően három, egymással kölcsönhatásban álló tényező befolyásolja: a nappali képzések esetén domináns 18-23 éves korosztály létszámának alakulása, a jelentős hullámzásokat produkáló jelentkezési szándék, és a felsőoktatás irányítása és intézményei által követett stratégiák eredőjeként adódó felvételi arány. A BME ÉPK jelentkezési adatait vizsgálva az látszik, hogy az osztatlan képzésben mindvégig domináns szerepe volt a Karnak. Az alapképzés esetében viszont számottevően nőtt mind a jelentkezési létszám, mind a Kart preferálók aránya az elsőhelyes jelentkezők között. A képzéseink (OSZT, BSc, MSc) vonzóképessége stabilizálódott. Az előző dékán, Molnár Csaba időszakában bevezetett BSc változtatások (7 féléves képzésre átállás) meghozták az eredményt, és a képzés azóta állandóan erősödik. Az első helyen nappali építészmérnök képzésre jelentkezők számának 2016 óta tartó felívelése országosan leginkább a BME ÉPK alapképzését érintette – hat év alatt ötszörös a létszámnövekedés.

A Kar heroikus hallgatói és önkéntes oktatói munkával nekivágott a 2019-es Solar Decathlonnak, amely épülethez – az új kancellári rendszer csapdájában vergődve – nem tudta a szükséges szerződéseket és forrásokat megszerezni. Így is szép sikerként könyvelhetjük el az épületet és a szereplést, köszönet a támogatóinknak, a sok hallgatónak és néhány oktatónak, akik erőn felül teljesítettek.

2.      Krízisek kora / 2020 tavasz – 2022.

A 2019-es év végén a 2020-as év elején a COVID alapvetően befolyásolta az eseményeket. A világjárvány alapvetően forgatta fel a felső oktatási képzéseket – az egyetemek beszorultak a digitális oktatás keretei közé, ami kikényszerítette a digitális eszközök bevonását az oktatásba. A Karon is az oktatás minőségének átmentése került főfókuszba. A Kar kevés kompromisszummal vette az akadályt, de a hallgatóknak jelentősen leszűkültek a társadalmi kapcsolatai, és ez később kihatott az érintett generációkra. A „remote” oktatásra való kényszerű átállás, annak minden jó és rossz hatásával együtt valószínűleg nem fog elmúlni nyomtalanul. A digitális távoktatás valósággá vált a BME-n, és az építészmérnöki oktatásban is.

Bár a Kar nehezen bírta kezelni az átállást, mert nem tudott támaszkodni online oktatási tapasztalataira, az oktatóknak sikerült új rutinokat kialakítani, a fizikai tanteremhez tervezett kurzusokat online platformokra átalakítani. Ugyanakkor hallgatóink tárgyi tudásának bővülésével nem járt együtt társadalmi, szociális kapcsolataik fejlődése, nem tudtak új barátságokat, párbeszédeket kialakítani. Ez eltérő módon hatott életükre – vannak, akiknél a magány érzését fokozta, és vannak, akiknél erősítette a meglevő társadalmi különbségeket, például a kimaradó kollégiumi vagy étkeztetési szolgáltatásokhoz való hozzáférés hiánya révén, erős összefüggésben a lakóhelyi, illetve a személyes tanulási környezet körülményeivel.

A krízis után a „visszajövetelt” további válságok zavarták meg. Az egyetem működésére az „energiaválság” és a szomszédos háború hatott erősen, úgy, hogy ebben az időszakban alig volt olyan év, amikor nyugodtan, csak az alaptevékenységünkkel tudtunk foglalkozni. Felgyorsult a magyar felsőoktatás átalakulása. Az egyetemre vonatkozó hazai makro körülmények, fenntartói oktatási szabályozók gyors változása, a működési modellváltás, az oktatásra jutó finanszírozás folyamatos értékvesztése erősen hatottak a munkánkra, az egyetemszerű működésre. A BME szervezeti keretei alapvetően alakultak át az elmúlt három évben, egységes képzési kínálata és szolgáltatás ellátása jelentősen koncentrálódott.

A Kar szakmai munkájának és érzelmi kötődésének az alapegységei a tanszékek. Az is látszik, hogy a tanszékeken átívelő együttműködések, az integrált kutatások tudják fókuszálni az erőfeszítéseket, és egyes témákban láttatni a BME-t vagy a Kart. A külső körülmények és követelmények állandó vizsgálata mellett a tanszékek és a Doktori Iskolák visszajelzései alapján igyekeztünk a Kart láthatóvá tenni, és a belső szakmai közbeszédbe beemelni a változási igényeket, javaslatokat. A Kari Tanács döntéseivel – a szakbizottsággal és a tanszékekkel intenzív kapcsolatban – folyamatosan követni tudja a változásokat, cselekvési programokra, kis lépésekre lefordítani, az állandó változásokra reagálni, a belső rendszert adaptívvá tenni.

Felvételi adataink 2019 után is folyamatosan javultak. A megújulási viták azonban, melyek kulcsa az elfogadott, az oktatókkal, a hallgatókkal és a külső szereplőkkel közösen kidolgozott jövőkép, a COVID hatására leálltak, és nem sikerült azokat lezárni. A kari teljesítménymérési/visszajelzési rendszer és a kari innovációs ökoszisztéma felépítése megindult, de félbemaradt.

A Karon 2022-ben a három graduális képzésen (osztatlan, MSc, BSc,) összesen közel 1500 hallgató tanult, közülük közel 200 fő angol nyelvű képzéseken. A két doktori képzésen (PhD, és DLA) mintegy 66 doktorandusz, a 10 posztgraduális képzésen 200 szakmagyakorló fejlődik tovább. Az osztatlan és BSc képzéseink mind országosan, mind a BME-en belül a legnépszerűbbek közé tartoznak, a 40 magyar műszaki felsőoktatási kar közül hallgatói kiválóság alapján 2022-ben az első helyen végeztünk. Az alapképzésre a 2022/2023-as tanévre 425 pontos határ mellett 111-en, az osztatlan képzésre 408 pontos határ mellett 188-an nyertek felvételt (legfeljebb 500 pontot lehetett elérni), az átlagpontszám mindkét képzésen 450 pont körül alakult, 330 hallgatót vettünk fel.

2021-ben örömteli átalakulások történtek: az Ábrázoló Geometria Tanszék Morfológia és Geometriai Modellezés Tanszékké, míg az Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék Exploratív Építészeti Tanszékké alakult. A Kar 2022-es tanévben ünnepelte a 150. jubileumi évét, valamint a Műegyetem 240. évfordulóját. Az ország kilenc helyén folyó képzésekről összesen mintegy 200 hallgató és oktató kolléga részvételével valósult meg a 150 éves jubileumi fesztivál a BME-n, olyan „közös asztalt” alakítottunk ki, melyhez minden képzőhely hozzátett, ezzel vállalva a közös örökséget. Ez a közös nap inspirál minket további együtt-dolgozásra, hogy a kor követelményeinek megfelelően alakuljanak a képzéseink az országban. A BME 240 éves évfordulójára elkészült a K épületben a Látogató Központ, melyet a Kar tervezett és menedzselt.

3.      Posztkrízis időszak, ugrás az ismeretlenbe / 2023 – 2025

Az egyetem külső-belső szervezeti kapcsolati rendszere a krízisek hatására egyre inkább recsegett-ropogott, nehezen tudta követni a kor által megkövetelt változási igényeket, akár az oktatás-kutatásszervezés, akár a gazdálkodás-szervezés ágon. A napi működés és a „nagy átmenet” keresése egymásra torlódott, ezért kari és munkatársi oldalon hatalmas volt a bizonytalanság, már-már élhetetlen a helyzet. A krízis után a „visszajövetelt” még további kisebb válságok zavarták meg, de ezek közül már csak az árvíz érintette az időszakot.

Az egyetem megpróbált egy új belső szervezési rendet kialakítani, hiszen az előző (csakúgy, mint a KSZK, és a könyvviteli program) nem tette lehetővé az átlátható és hatékony gazdálkodást. Kancellár úrral egyeztetve igyekeztünk a fenntartói források érdemi növelése nélkül megtalálni a tartalékokat. Az egyetemen – és főleg a karokon – azt gondoltuk, hogy már átléptük a kritikus működési feltételeket, már nem lehetett emberi károsodás nélkül módosítani a rendszert.

Emellett a karokat sem egységesen érintették a változások. Vannak karok, ahol az alapképzések és a mesterképzések kapacitásaiban vannak jelentős tartalékok, nem teljes kapacitással működnek. Vannak karok, ahol a kiválósági kutatások – mind állami, mind piaci – a kor szellemére reagálva tudnak jelentős sikerekhez, bevételekhez vezetni, ahol a karokon létrehozott kutatási bázisokra épülve tudnak dolgozni kollégák, és ezeknek a kutatói infrastruktúráknak a „nem-működésétől” és „nem-megújulásától” joggal tartanak a kollégák. Vannak karok, akik az iparba becsatornázódva az egyetem infrastruktúrájával tudnak jelentős KK munkákat teljesíteni. És vannak karok, ahol a képzések vonzóképessége még mindig jelentős, az oktatók kapacitásaikon felül dolgoznak. Ezért minden kar máshová tervezi – szeretné tervezni – eredmény fókuszát, és a karok szigorúan saját erősségeikre tekintettel igyekeznek az egyetemre egységesen alkalmazandó univerzális szabályokat elérni. Az utóbbi években az ÉPK pénzügyi helyzete erősen romlott – bár a karok közötti elosztásban helyzete relatíve javult, ám az elosztott keret nem tartott lépést az inflációval.

Az ÉPK kari főösszegen belüli arányának 2025. évi növekedése részben már a BME elosztási szabályai szerinti csillapításnak köszönhető. A mind nominálisan, mind egyetemen belüli arányában növekvő hallgatói létszám ellenére az ÉPK részaránya csökkent az elszámolt oktatási terhelésben, és így annak finanszírozásban. Ennek oka legalább részben éppen az, hogy a Kar rossz anyagi helyzete miatt több tanszék csökkenteni igyekezett a gyakorlati kurzusok számát – ám ezzel arányosan csökkent azok finanszírozása is.

Az egyetem teljesítménye sem egységes, a fenti sajátosságokra tekintettel más és más mezőben érnek el sikereket a karok. Ezeknek a teljesítményeknek az egymáshoz vetése nehéz feladat, emiatt eddig még soha nem is vágtunk neki. Ezért a Rektor választásnál 2024-ben már források  közvetlen szűkössége alakította helyzetet, és az egyetem szinte egységesen kiállt egy új modell kialakítása mellett. 2024-25-ben megtörtént az egyetem fenntartóváltása, és egy magántulajdonú zrt. vállalta, 25 éves közfeladat-ellátási szerződéssel a BME fenntartását. Ezzel a kancellári rendszer lezárult, és egy most alakuló belső fenntartó rendszer kerül a helyére.

A fenntartóváltás eminens indoka volt a BME kivérzett anyagi helyzetének remélhető javulása. Az átalakítás támogatottságának megteremtése érdekében a rektori program hangsúlyos eleme volt egy BME-szintű magasabb bérminimum meghatározása. Az állami finanszírozás karokra történő allokálásának szabályai a rektori vezetés és a karok egyeztetése révén alakultak ki.

Az ÉPK szempontjából alapvető fontosságú a jelentkezők számának és minőségének alakulása. A BME természettudományos, informatika, műszaki (TIM) alap- és osztatlan képzéseire bejutni magyar viszonylatban túlnyomórészt csak azoknak van esélyük, akik első helyen jelentkeznek, hiszen a többi intézményben jellemzően alacsonyabbak a ponthatárok. Az első helyes jelentkezéseket és a felvételi eredményeket összevetve látszik, hogy a 2024-es általános felvételi eljárásában az ÉPK alap- és osztatlan képzésén volt legmagasabb a ponthatár, egyben a legnagyobb a túljelentkezés – mind arányában, mind számszerűségében. A Kar felvételi pozíciója az első helyen jelentkezőket nézve évtizedes távlatban (2015–2025) az építészmérnöki alapképzésre jelentkezők száma 329%-ra, az építészmérnöki osztatlan képzésre jelentkezők száma 161%-ra nőtt, míg a mechatronika alapszak 117%, az építőmérnök 100%, a többi képzés 90% alatt maradt. Az ÉPK képzésein az utóbbi öt év átlagához viszonyítva is nőttek a jelentkezőszámok.

A Kar sajátossága az interdiszciplináris kutatások hangsúlyos jelenléte, ezen belül kiemelkedőek a képzőművészetektől az alkalmazott matematikáig széles területet lefedő morfológiai kutatásaink. A tanszékeinken kialakultak tapasztalt, elkötelezett kutatói csapatok, melyek az egyetemen belüli együttműködésekben megtapasztalták a kutatásokban rejlő szinergiák lehetőségét. A Karon jelen vannak – az elsősorban az építésgazdasághoz kötődő, klasszikus építészmérnöki kutatók mellett – az alkalmazott matematika, geometria és urbanisztika jeles kutatói is. Az építőművészeti kutatások és alkotások országunk környezettudatos és egyensúlyos jövőjének alakítását célozzák. A Kar kiemelt kutatási fókuszai: (1) a morfodinamika területe, (2) a környezeti-, klíma-, és fenntarthatósági kihívásokra adott, akár MI bevonását is lehetővé tevő technológiai innovációk területe, (3) kulturális értékeink védelme, (4) urbanisztika.

A kar mintegy 60 akadémiai partnere közül kiemelkedők a neves európai és amerikai egyetemekkel fennálló különböző alkalmazott matematikai és mérnöki együttműködések (pl. Cornell University, University of Bristol, Israel Institute of Technology). A Kar társadalmi fenntarthatóság iránti elkötelezettségének példája a Máltai Szeretetszolgálat Egyesülettel kialakult együttműködés, amely a leghátrányosabb helyzetben lévő faluk életének megváltoztatását célozzák. Nemzetközi kulturális katasztrófákkal foglalkozik egy kutatócsoportunk, mely magyar és közel-keleti egyetemekkel a fenyegetett kulturális értékek megmentését és megőrzését tűzték ki (pl. The American University in Cairo; Directorate-General of Antiquities and Museums, Szíria). Az időszakban a Velencei Biennálét kísérő kiállításokon 2023-ban és 2025-ben is részt vett az Exploratív Építészeti Tanszék kutatócsoportja. A Kar törekszik a régióban kialakuló nemzetközi kutatási hálózatok katalizálására. Jelentős eredményt értünk el a kilenc ország Duna menti egyetemeit átfogó (DanURB) nemzetközi urbanisztikai kutatási programban, mint vezető partner. Karunk kiemelkedő nemzetközi teljesítményeit is díjazták. 2022-ben Balázs Mihály Jože Plečnik Közép-Európai építészeti díjat vehetett át Prágában, míg Domokos Gábor PNAS tanulmányát a Science a 2020-as év tíz legérdekesebb felfedezése közé sorolta.

A Kar évek óta tervezi kari teljesítmények differenciált mérésének kialakítását, és egy hosszútávú mérési rendszer működtetésének elmélyítését, az egyetemi Minőségbiztosítási Folyamatban való részvételt. A két doktori iskolához kapcsolódó tudományos, illetve alkotói mérések pontosan és jól mutatják az eredményeket, de a Kar egész tevékenységét illető átfogó, a humán politikában alkalmazható Minőségfejlesztési és Teljesítménymenedzsment rendszerünk még kezdeti stádiumban van, ennek fejlesztése elengedhetetlen.

A Hauszmann Alajos által tervezett „K épület” második és harmadik emelete az ÉPK „alkotó-háza”, laboratóriuma. A klíma-kihívások és az oktatási módszerek fejlődése szükségessé és lehetővé teszik – a műemléki elveket is tiszteletben tartva – az épület újragondolását, igazi építész műteremházzá alakítását.

Tisztelt Kollégák! A kari honlapon a mai naptól hozzáférhető ez a személyes összefoglaló, a Kari Tudástárban pedig az összefoglaló alapját adó 2017 és 2025 között készült anyagok.

Köszönettel

Budapest, 2025.06.25.

prof. Dr. Alföldi György DLA
BME Építészmérnöki Kar dékán

ClientThe Car Rental Co
SkillsPhotography / Media Production
WebsiteGoodlayers.com

Project Title

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the Semantics, a large language ocean. A small river named Duden flows by their place and supplies it with the necessary regelialia. It is a paradisematic country, in which roasted parts of sentences fly into your mouth.

Aktuális

📢Álláslehetőség a Veszprém Vármegyei KormányhivatalnálA Veszprém Vármegyei Kormányhivatal a munkaerőpiacra belépő, frissen végzett hallgatók számára kínál betölthető álláshelyeket.A hivatal kiemelt célja a pályakezdők támogatása, valamint a fiatalok közigazgatási életpályára történő bevonása.Az elérhető pozíciókról és a jelentkezés részleteiről további információk a csatolt tájékoztatókban. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Támogatás

Támogassa a műegyetemi építészképzést a kari alapítványon keresztül.