Találd fel a jövőt a Műegyetemen!
Jelentkezz a BME Tudományos Diákköri Konferenciájának középiskolás szekciójába!
A 240. tanévét ünneplő Műegyetem 2022. őszi Tudományos Diákköri Konferenciáján középiskolások is megmérettethetik tudásukat és bemutathatják kutatási eredményeiket.
Minden téma mellett megtalálod a terület műegyetemi szakértőjének nevét és elérhetőségét. A kivá- lasztott témád szakértőjét keresd meg emailben és kérd fel témavezetődnek (konzulensednek). A kutatás készítése során konzulensed tanáccsal, eligazító javaslatokkal segíti majd a kutatómunká- dat. Másolatban a kozepiskolastdk@bme.hu címre is küldd a levelet, amelyben felveszed a kapcso- latot a műegyetemi oktatóval, akinek neve és email címe a választott témád mellett olvasható.
Mi a TDK? A TDK, azaz Tudományos Diákkör egy remek lehetőség arra, hogy mélyebben beleásd magad az érdeklődési területedbe. A TDK nem más, mint egy kutatási projekt, melynek kivitelezését konzulens segíti. A kutatási eredményeket egy dolgozatban kell összefoglalni, majd a TDK Konferencián előadni. A résztvevők előadását zsűri értékeli, így a TDK egyben egy verseny is.
A BME minden karának oktatói ajánlottak középiskolás TDK témákat.
Karunk kínálatát alább látjátok!
Építészmérnöki Kar
A BME Építészmérnöki Kar oktatói és hallgatói az építészmérnöki szakma gyakorlása mellett az egyetemen kutatással alkotással foglalkoznak, természetesen a tanítás-tanulás mellett. Szakmánk ezerszínű, karunkon végzett kollégákat találunk a tervezők, a kivitelezők, a beruházók között, de az építőanyagok, szerkezetek innovatív fejlesztői között is sőt a várostervezők között is.
A Karon 150 éve folyik építészmérnök képzés. Itt oktattak a 19. század végi Budapest városképét meghatározó épületek tervezői – Steindl Imre, Hauszmann Alajos, Schulek Frigyes – is, de a kar sok- színűségére jellemző, hogy a karon végzett Rubik Ernő – a Rubik – kocka megalkotója – vagy Domokos Gábor is, aki munkatársaival megalkotta a népszerű “gömböc”-t is. Karunkon lehetőség van alapfokú (BSc) diploma, mesterszintű (MSc) vagy osztatlan – ötéves – egyetemi (MSc) diploma megszerzésére, vagy akár nyitva az út a doktori képzéseink (PhD, DLA) felé.
Gazdag tradíciónk kötelez minket arra, hogy állandóan keressük az új kihívásokat. Hallgatóink a Földre, mint egységes ökoszisztémára tekintenek, és épített környezet alakítása iránt elkötelezett, országunk és a világ változásaira reagáló, azt folyamatosan alakítani tudó és értő, kreatív szakemberekké válnak az egyetemen.
Ennek a hallgatói profilnak – emberi és szakmai – a kialakulásáért, fejlesztéséért dolgozunk, jól érthető, átlátható és örömteli lépéseken keresztül. Karunkon bátorításra kerül a vállalkozó kedv, az alkotási vágy, az egyéni igényeknek megfelelő irányultság. A képzés során segítjük kiemelkedni a kiválókat, ugyanakkor mindenki számára biztosítjuk a lehetőséget a személyes szakmai-emberi út megtalálásához.
TDK kiírásinkkal azt célozzuk, hogy minden szakmánk iránt érdeklődő középiskolás számára is meg- tapasztalható legyen a hallgatói-oktatói együtt dolgozás öröme, a jövőt célzó alkotás- kutatás nagy- szerűsége és az oktatókkal együtt találják meg személyes útjukat.
prof. Dr. Alföldi György DLA dékán
TDK témák:
Ki építse a kerítést?
Dr. Várkonyi Péter varkonyi.peter@epk.bme.hu
Magyarországon az OTÉK szabályozza azt, hogy két telek közt kinek kell megépítenie a kerítést. A szabályozás egyértelműen alkalmazható szabályos, négyzethálós telekstruktúra esetén, de nem ad egyértelmű eligazítást organikus telekosztások esetén. A TDK kutatás célja egyszerű matematikai modellek keresése, amelyek segítségével átlátható és a lehető legtöbb helyzetben egyértelműen alkalmazható szabályozás hozható létre.
Hajtogatott betonkenu
Dr. Sajtos Gábor, Dr. Gáspár Orsolya gaspar.orsolya@epk.bme.hu
Az Építészmérnöki Kar képviseletében évek óta sikerrel bizonyítjuk a hazai betonkenu versenyeken, hogy a beton tud úszni a vízen. De vajon hajtogatható-e? És vajon egy hajtogatott BETONkenu tud-e úszni? Laborkísérletekkel, illetve korábbi kutatások felhasználásával ennek a kérdésnek eredünk a nyomába.
Lakóhelyem és környezetének római kori építészeti emlékei
Dr. Kovács Máté Gergő kovacs.mate.gergo@epk.bme.hu
Magyarország nyugati, dunántúli területe több évszázadon keresztül a Római Birodalom egyik tartománya volt. Ekkoriban a Duna, mint a birodalom keleti határfolyama, és a mellette húzódó összetett határvédelmi rendszer, a limes játszott fontos szerepet a roppant birodalom védelmében. Ekkoriban számos olyan katonai tábor és település jött létre, melynek nyomait mind a mai napig láthatjuk városainkban. Minden bizonnyal a Te lakóhelyed közelében is található valamilyen római kori épített emlék (például katonai tábor, útszakasz, fürdő, vagy villa), melynek nyomait közösen felfedezhetjük.
Tér és mozgás (művészeti alkotás)
Dr. Sebestény Ferenc sebesteny.ferenc@epk.bme.hu
Tér és mozgás összefüggéseinek, építészeti vonatkozásainak, a térérzékelés mozgással kapcsolatos aspektusainak elméleti és kísérleti vizsgálata. E megközelítésben a mozgás egyik pillanatban a tér megismerésének és megélésének eszköze, a következőben a téralkotás inspirációja. Központi eleme a mozgás alapú térelemzési és térformálási szemlélet. Míg a mozgásban feltárulkozó tér a személyesség és mélyebb átélés élményét nyújtja, a mozgás inspirálta téralkotás épp a belülről átélt mozdulat tapasztalataiból (pszichés érzeteiből) építkezik.
Tér és fény (művészeti alkotás)
Dr. Répás Ferenc repas.ferenc@epk.bme.hu
Olyan képzőművészeti alkotásokat létrehozása a célunk, melyek az építészet alapvető vizuális nyelvi elemeinek – a formával szorosan összefüggő, szín, textúra, anyag, illetve a térérzetet keltő fényhatások – kompozíciós kifejezési lehetőségeit kutatják. Az építészeti formaalkotás és látványtervezés különböző módjainak megelőlegezése a cél, manuális és digitális technikák keverésével.
Egy képzőművészeti alkotás tere (művészeti alkotás)
Dr. Pintér András Ferenc pinter.andras.ferenc@epk.bme.hu
Képzeljük el, hogy egy képzőművész gondolkodás- és látásmódjával állunk benne az építészeti tér ábrázolásának, megfogalmazásának, megértésének a problematikájában. A TDK Művészeti Szekcióhoz kapcsolódó alkotó és kutató munka a gesztusfestészet, azon belül is elsősorban a festészeti matériák és faktúrák viszonyrendszereinek a vizsgálatával foglalkozik. A téma elméleti kutatása mellett párhuzamosan a vizsgált területhez kapcsolódó alkotás / festmény, szobor, installáció, videómunka stb. / létrehozása javasolt.
Motívumok a BME kampuszon (művészeti alkotás)
Sugár Péter DLA sugar.peter@epk.bme.hu
A BME kampusza a XIX. század végétől egészen napjainkig épült változatos épület-állománnyal rendelkezik. Az építészeti motívumokban gazdag homlokzatok között a Bertalan Lajos utcai MT laboratórium épület udvar felé beforduló és MM-MG épületre néző földszintes homlokzata egyszerű vakolt felületével szinte kínálja magát, hogy valami karakteres motívum, mintázat megjelenhessen rajta. A TDK alkotás célja egy a kampusz világát tematikailag is kifejező, azt gazdagító alkotás létrehozása tetszőleges anyag, vagy minta felhasználásával.
Kortárs építészet / elmélet / kritika
Szabó Levente DLA szabo.levente@epk.bme.hu
Az építészet gondolkodásnak nem a rajz, a makett vagy éppen az épített tér a kizárólagos kifejezésformája. A fogalmi pontosság, a teoretikai megalapozottság, a kritikai látásmód olyan készségek, amelyek az építészethez kötődő szövegek megismerésével, és a szövegírás gyakorlatával sajátíthatók el leginkább. A Középülettervezési Tanszék évek óta ezért hirdeti meg a kortárs építészettel, elmélettel foglalkozók, illetve ezek aziránt érdeklődő hallgatók számára nyitott szekcióját. A tervezett szekcióba olyan munkákat várunk, amelyek elsősorban elméleti jellegűek, de elvi/koncepcionális építészeti javaslatokat is tartamazhatnak.
Építészet és emlékezet kapcsolata a lakóhelyemen
Kronavetter Péter DLA kronavetter.peter@epk.bme.hu
A Középülettervezési Tanszék három tervezési-kutatási stúdiója közül az ÉPÍTÉSZET ÉS EMLÉKEZET STÚDIÓ az egyéni, kollektív és kulturális emlékezet fogalmain keresztül a múlt építészeti rétegzettségével, mintázatával foglalkozik. Az építészet időbeli dimenziója a közösségi építészet kiemelt szempontja, a szűkebb vagy tágabb közösség emlékezetének, identitásának formálódása miatt is. Nem csupán az épített örökség kortárs megközelítései, az emlékművek vagy az épületek, közterek téri-időbeli rétegzettsége tartozik e stúdió fókuszába, hanem az építészeti koncepcióalkotásnak az emlékezés folyamatával való szoros kapcsolata is – mindig alkotói nézőpontból közelítve e kérdésekhez. A TDK programban az egyéni érdeklődésnek megfelelő, szabadon választott, a konzulenssel közösen szűkítendő, pontosítandó témajavaslatokat várunk az “Építészet és emlékezet kapcsolata a lakóhelyem” témakörben.
Város és kultúra
Szabó Julianna PhD szabo.julianna@epk.bme.hu
Milyen történetek rejtőznek a város falaiban? Hogyan élik meg a városlakók saját környezetüket? A vizsgálat során egy-egy városrész vagy település közösségi terei kerülnek fókuszba. Arra keressük a választ, egy-egy mikroközösség hogyan használja, alakítja a saját környezetét? Milyen személyes vagy közösségi történetek olvashatóak ki a város formáiból? A kutatás foglalkozhat város történetével vagy épp a jelenkori alakulásával. Az elemzés kapcsolódhat egy-egy városi séta útvonal kialakításához, amely során a város története, karakteres térformái tárulnak fel a kutató saját értelmezését követve.
Város és klímaváltozás
Szabó Julianna PhD szabo.julianna@epk.bme.hu
Hogyan hat a klímaváltozás az épített környezetre? A vizsgálat során esettanulmányokkal az épített környezet átalakulása kerül a fókuszba, elsősorban arra keresve a választ, milyen változások jelennek meg a közterek használatában, a városokon belüli növényzet, vízfelületek alkalmazásában, a térfalak, homlokzatok formálásában? A vizsgálat fókuszálhat egy-egy részletesebb esettanulmányra, vagy különböző adottságok- kal rendelkező városok összehasonlítására.
Város a Marson
Alföldi György DLA alfoldi.gyorgy@epk.bme.hu
Kurucz Olívia kuruczolivia@edu.bme.hu
Egyre valóságosabb a kérdés, hogy mit tehetünk, ha a Föld már nem tud az otthonunk lenni. Bolygónk átvészeli a változásokat, de a rajta élő embereknek el kell költöznie. Vajon melyik égitesten teremthetünk magunknak új életfeltételeket? Több kilométeres jégfelszín alatti gravitációkiegyenlítő kapszulába zárva éljünk, vagy szkafander legyen a hétköznapi viseletünk? Hogyan oldható meg extrém körülmények között a lakhatás, az élelmezés és az ívóvíz problémája, illetve további egyéni vagy szociális igényeink kielégítése? Kreatív kutatásunkban filmek, irodalmi művek segítségével és elméleti fizikus bevonásával keressük a lehetséges űr-térbeli válaszokat ehhez hasonló felvetésekre és kísérletet teszünk arra, hogy találékony megoldásokat vázoljunk fel különböző bolygókon vagy holdakon kialakítható életkörülményekre.
A TDK témakatalógus itt érhető el.